BIGSMILEGROEP.NL
  • HOME
  • BIGSMILE PRO
  • Keuzekado
  • Kerstpakketten
  • Loyaliteit
  • MVO
  • Over ons
  • Blog

Drie procent...

9/23/2023

2 Opmerkingen

 
Afbeelding
Slechts drie procent van de familiebedrijven staat na een derde generatiewisseling nog overeind.

Dat blijkt uit onderzoek uit 2016 van het Erasmus Centre For Family Business, accountantsorganisatie BDO en Rabobank.

Inmiddels ben ik samen met mijn broer, die de groothandel runt, de 5e generatie en hebben we aardig wat stormen doorstaan.

Toen ik werd geboren zat mijn vader nog op school en dat leidde af en toe tot bijzondere situaties. Veel van deze situaties houden zich in opgetekende vorm schuil als verborgen schatten in een grote antieke kist bij mijn ouders in de woonkamer. En af en toe, vaak aan het einde van een gezellige avond, gaat deze kist open.

Zo kwam afgelopen keer een officieel schrijven uit 1970 naar voren afkomstig van de rector van de MDS uit Hoogeveen die in vrij formele taal aan mijn moeder meldde dat haar man zonder toestemming meerdere lessen had gemist. De brief moest voorzien van haar handtekening voor gelezen retour. Maar goed, die brief ligt nog steeds ongetekend in de kist..

Toen mijn opa kort daarna overleed, stapte mijn vader, niet gehinderd door al te veel kennis (zijn eigen woorden), in de familie business. En dat was best wel even aanpoten in die tijd want heel best stond de zaak er niet voor.

Tabak maakte in die tijd een groot deel uit van de omzet. Toen deze onverzekerd, kort achter elkaar, tot tweemaal toe tot aan de laatste sigaret werd gestolen, hing het voorbestaan helemaal aan een zijden draadje.

In die tijd woonde onze schoonmaakster aan de overkant van de straat, recht tegenover de zaak.  Na de 2e roof had mijn vader geregeld dat hij samen met twee medewerkers tussen 12 en 4 uur ’s nachts bij haar kon posten. Pal naast een ontvanger die was afgestemd op het geluid van een klokje die strategisch was gepositioneerd bij de sigarettenstelling, hopend op een heterdaadje. Toen de 4e nacht de dommelende bewaking ruw werd gewekt door een krakende portofoon met het geluid van een huilende baby was het duidelijk tijd voor plan b.

Dat werden tralies voor de ramen, vanaf die tijd zag het hele pand er uit als de opbergplek voor iedereen die niet wilde deugen in Coevorden. Ik heb er tot mijn 18e alle vakanties, vrije- en niet vrije uren doorgebracht.

Van opgeven wilde mijn vader niet weten. Hij probeerde van alles, van het exploiteren van kampwinkels (creëer je eigen afzetkanalen) tot slimme samenwerkingen (inkoopvoordeel) tot…het maken van kerstpakketten.

Op de bovenste foto zal ik zo’n 3 jaar geweest zijn denk ik en mijn vader 24. In dagelijkse sessies werd ik op maoïstische wijze klaargestoomd voor het ondernemerschap (dat is een grapje hè).

Sterker nog, pas toen ik 25 was en mijn vader de kerstpakkentak verzelfstandigde in een aparte bv voelde ik een sterke drang om mee te doen. In 1996 startten we FeyenPak.

Een onstuimige groei met onstuimige problemen volgde. Banken die het ene moment je groei graag willen financieren, maar een jaar later toch een “andere zienswijze” op de branche hebben ontwikkeld en de stekker er uit willen trekken. Makkelijk ging het allemaal niet, maar uiteindelijk wel op eigen kracht en gelukkig omhoog.

De tweede foto is van mei vorig jaar. Onze panden hadden we net verkocht aan een Amerikaans bedrijf die in Europa een Europese vestiging gaan opstarten. Op de foto staan nog de laatste stellingen van Hal 3 overeind. Een dag later zijn ze allemaal afgebroken en afgevoerd.

Door onze opgebloeide liefde met Jongens XMAS die voor onze fusie al over een “beetje” meer ruimte beschikten dan wij, is er aan ruimte zeker geen gebrek en viel de puzzel mooi in elkaar.

Als een soort van afscheidsritueel stond mijn vader er op om de hal zelf brandschoon op te leveren en scheurden we met een veegmachine de hallen schoon. De volgende dag lieten we de roldeuren voor de laatste keer achter ons zakken en moest ik een paar keer goed slikken.
​
Mijn vader heeft nog steeds zijn eigen kantoor bij ons in Coevorden. Heel af en toe, tussen de vakanties en het golfen door, is hij daar aanwezig en dan loopt hij vaak nog even bij ons naar binnen. Immer vol interesse in wat er gebeurt en altijd met links en rechts een kwinkslag of een tip. Dat vinden we allemaal leuk.

Ik heb veel van hem geleerd. Nooit opgeven, altijd blijven doordenken, hoe pak je zaken aan, maar ook over hoe ik zelf mijn eigen koers kan varen.

Wij horen bij die 3% en daar ben ik trots op.


2 Opmerkingen

KRIMPFLATIE

9/14/2023

0 Opmerkingen

 

Goed vergelijken loont!

Afbeelding
De laatste tijd is het veel in het nieuws, krimpflatie. Oftewel minder waar voor je geld. Supermarkten verkleinen de inhoud en/of de verpakking, waardoor de prijs per kilo of liter sterk stijgt. Het gebeurt momenteel ongemerkt bij heel veel van je dagelijkse boodschappen.

En ook onze branche ontkomt er niet aan. Maar afwachten en ‘gewoon’ doorberekenen aan onze klanten zit niet in onze BIGsmile-genen.
 
Uiteraard verklappen we onze geheimen hier niet. Maar misschien zijn onze gezinspakketten dit jaar wel ouderwetser gevuld dan ooit.

Met o.a. “gewoon” 500 gram pasta ipv 250, een grote gezinszak Lays chips ipv een kleine, 450 gram ontbijtkoek ipv een reep van 90 gram en gewoon een grote pot jam ipv een paar losse cupjes. Daar heeft een heel gezin iets aan.
 
Goed vergelijken van de inhoud loont! Nu meer dan ooit.


0 Opmerkingen

Goede doelen gezocht

9/14/2023

0 Opmerkingen

 

Hallo goede doelen!

Afbeelding
HALLO GOEDE DOELEN! Nog op zoek naar aanvullende inkomstenbronnen?
GEVONDEN!

Wij hebben de oplossing! Editional is hèt plug & play online kerstpakketten wederverkoopconcept van BIGsmilegroep waarmee je met MINIMALE inpanning MAXIMAAL resultaat kunt boeken bij sponsoren, relaties en eigenlijk iedereen die jullie goede doel een warm hart toedraagt. Ook wat voor jouw organisatie? Binnen 24 uur kun je starten.

Meer weten? Kijk op e-ditional.info, neem contact op via telefoonnummer 0524-514245 of stuur een PB.



0 Opmerkingen

    RSS-feed

    Archief

    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    Oktober 2024
    September 2024
    Augustus 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Januari 2023

Concepten

BIGsmile PRO 
Kerstpakketten Maatwerk
Kerstpakketten Selectie
​Keuzekado Original
Keuzekado Groen
​Loyaliteitsprogramma
Wederverkoper E-ditional
Scholen Maaltijdpakketten

Bedrijf

Wederverkoper
Over ons

​Contactgegevens
Missie en Visie
Duurzaam
​SROI
Leverancier worden?
​Wederverkoper 
​
Vacatures
​Certificeringen

Support

Contactformulier
​Blog

​Nieuwsbrief
Inloggen Keuzekado
​Service en Garantie

Algemeen

​Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
​Cookies
Afbeelding
© COPYRIGHT 2025. ALL RIGHTS RESERVED.
  • HOME
  • BIGSMILE PRO
  • Keuzekado
  • Kerstpakketten
  • Loyaliteit
  • MVO
  • Over ons
  • Blog