BIGSMILEGROEP.NL
  • HOME
  • BIGSMILE PRO
  • Keuzekado
  • Kerstpakketten
  • Loyaliteit
  • MVO
  • Over ons
  • Blog

Je kent ze wel. Van die ideeën waarvan je denkt: briljant! Tot je de rekening ziet.

4/10/2025

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
In mijn vorige post deelde ik mijn analyse over margelekkage bij twee ex-keuzekado-collega’s. Maar één stille sluipmoordenaar bleef onbesproken: de giftcard. Daar zijn er in het verleden – naar mijn inschatting –  ook al een paar eerder onder bezweken.

Flashback naar de oertijd van keuzecadeaus. Wij maakten nog papieren A5-boekjes met een dozijn cadeaus en een ouderwetse antwoordkaart. Online kiezen kon ook, maar veel mensen pakten nog “gewoon” een pen, zetten een kruisje en stuurden het kaartje gratis retour. Elke dag een postzak vol.

Uitzendkrachten tikten zich wekenlang suf om alles handmatig in te voeren.

Maar twaalf keuzes was al snel te mager. Dus breidden we uit. Naar 16, 24, 48, 60 producten.

Goed voor de klant, beter voor de spreiding. Minder risico op ‘sorry, uitverkocht’, minder stress.

De druk om nog meer keuzes aan te bieden groeide. Maar ja, dat had direct impact op je logistieke proces.

En toen popten ze daar ineens bij de keuzeconcepten op: de giftcard!

Opeens had je een oneindig aanbod. En klanten kozen er massaal voor. Iedereen sprong een gat in de lucht. Of nou ja... bijna iedereen.

Want onderaan de streep veranderde er iets. De winst. Die verdween…Best veel giftcards leveren nauwelijks marge op. En als je dan wél voor die lage marge een voucher met inlogcode moet drukken en verzenden, je serviceapparaat in stand moet houden én je inkoopcondities bij bestaande leveranciers onder druk komen te staan door teruglopende inkoopwaarde, dan gaat het hard.


Het verloren geld van de één is het gevonden geld voor de ander. Zonder enig risico.

Sterker nog, na het V&D debacle eisten sommige klanten dat wij ook dat risico maar af moesten dekken.

Op LinkedIn barstte het geklaag onder collega’s los, vooral in het kerstpakketten groepje.

Voor ons was dat destijds reden genoeg om het anders te doen. Geen giftcards van derden, maar een stevig eigen assortiment. Eerst 1.000 producten. Toen 3.000. Inmiddels ruim 5.000 cadeaus, uit voorraad leverbaar binnen gemiddeld 1,4 werkdag (2024) En we bouwen door. Richting de 7.500.

Zijn we helemaal giftcard-vrij gebleven? Nee. Maar wél met een duidelijke ondergrens. Onze partners zijn zorgvuldig gekozen. Handpicked.

Giftcards zijn ook bij ons relatief populair maar er is een goede balans tussen keuzes voor geschenken en giftcards, waarmee een gezonde rendabele marge bereikt wordt.

Dat is goed voor ons, onze klanten én onze (giftcard)partners.
En dat willen we graag zo houden.

Iedereen blij?

Yes! 😁
0 Opmerkingen

Wat zegt het stoppen van Makro’s online-keuze-concept en het faillissement van Pluimen nou écht?

4/1/2025

0 Opmerkingen

 
Afbeelding
Afgelopen vrijdag trok Makro de stekker uit haar online-keuze-concept. Na het recente faillissement van Pluimen alweer de tweede partij die het strijdtoneel verlaat.

Opvallend hoe snel sommige collega’s over elkaar heen buitelen om te roepen dat het “onpersoonlijke” keuzeconcept op z’n retour is.

Tja, als je zelf geen keuzeconcept aanbiedt, is dat even makkelijk scoren natuurlijk.

Als pionier op het gebied van online keuzeconcepten (naast onze kerstpakketten), breng ik graag wat nuance aan.

Keuzeconcepten zijn al jaren een vaste waarde in de markt voor eindejaarsgeschenken. Met name binnen de overheid, zorginstellingen en kantoororganisaties zien we een stabiele online keuze omzet. Ik zie dat niet veranderen.

Sterker nog: we zien de laatste jaren een flinke toename in MKB-bedrijven die via ons wederverkoopnetwerk voor een online keuzeconcept kiezen.


En of een keuzeconcept onpersoonlijk is? Wat mij betreft juist niet. Het is super persoonlijk. Je geeft mensen de vrijheid om zelf iets te kiezen dat écht bij hen past.

Je kunt je ook afvragen hoe persoonlijk het is om een hele groep medewerkers exact hetzelfde kerstpakket te geven.




I won’t be the judge of that. Wij zijn succesvol met beide concepten.

De echte uitdaging zit ‘m elders: oplopende verzend- en fulfilmentkosten. Zeker als je afhankelijk bent van dropshipping knallen die cijfers omhoog.

Naast een aantrekkelijk assortiment geschenken in de shop, draait het dus allemaal om hoe strak en efficiënt je proces is ingericht, hoe snel en foutloos je dat uitvoert en hoe hoog je service levels zijn.

In alle bescheidenheid durf ik te stellen dat we dat bij BIGsmilegroep allemaal goed hebben staan.

En heb je dat niet, ja..dan loop je leeg.

Het is mijn inschatting dat de oorzaak van het stoppen van Makro en het faillissement van Pluimen in deze richting gezocht moet worden.

Ten slot: Voor die medewerkers die een keuzeconcept ontvangen maar liever een kerstpakket hadden gehad…

In onze shop staan er altijd een hele rits online om uit te kiezen….

Iedereen blij! 😁

Kortom, ben je op zoek naar een betrouwbaar keuzeconcept of kerstpakketten zonder gedoe? Wij helpen je graag!
0 Opmerkingen

    RSS-feed

    Archief

    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    Oktober 2024
    September 2024
    Augustus 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Januari 2023

Concepten

BIGsmile PRO 
Kerstpakketten Maatwerk
Kerstpakketten Selectie
​Keuzekado Original
Keuzekado Groen
​Loyaliteitsprogramma
Wederverkoper E-ditional
Scholen Maaltijdpakketten

Bedrijf

Wederverkoper
Over ons

​Contactgegevens
Missie en Visie
Duurzaam
​SROI
Leverancier worden?
​Wederverkoper 
​
Vacatures
​Certificeringen

Support

Contactformulier
​Blog

​Nieuwsbrief
Inloggen Keuzekado
​Service en Garantie

Algemeen

​Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
​Cookies
Afbeelding
© COPYRIGHT 2025. ALL RIGHTS RESERVED.
  • HOME
  • BIGSMILE PRO
  • Keuzekado
  • Kerstpakketten
  • Loyaliteit
  • MVO
  • Over ons
  • Blog